Kuva: Harmonia Rosales |
Yhdysvaltalaista kristillistä mediaa seuranneet ovat ehkä
huomioineet uutisoinnin hiljattain julkaistusta kohua herättäneestä taideteoksesta, jossa taiteilija Harmonia Rosales on
kuvannut Jumalan tummaihoisena naisena. Artisti on itse kertonut halunneensa
muokata Michelangelon tunnettua taideteosta, joka hänen mukaansa ylläpitää
narratiivia valkoisista miehistä vahvoina ja autoritaarisina, ja kääntää
valtasuhteet toisinpäin. Teos on levinnyt sosiaalisessa mediassa laajasti ja saanut paljon kiitosta ja
ylistystä, mutta herättänyt myös paheksuntaa. Joidenkin mielestä Michelangelon
teoksen kopioiminen on väärin, toiset taas ovat sitä mieltä, että Jumalaa ei
voi kuvata tummaihoisena naisena.
Keskustelu Jumalan sukupuolesta ja ihonväristä saattaa
joidenkin mielestä kuulostaa absurdilta, mutta keskustelu siitä miten me
kuvaamme Jumalaa ja puhumme Jumalasta on varmasti tarpeellista tälläkin
puolella Atlanttia. Mitä me siis oikeastaan sanomme puhuessamme Jumalasta
sukupuolittunein termein, tai liittäessämme häneen inhimillisiä piirteitä kuten
ihonvärin?
Inhimillisten ominaisuuksien liittämistä epäinhimillisiin
asioihin kuten Jumalaan, eläimiin tai elottomiin esineisiin, kutsutaan antopomorfismiksi.
Raamatussa Jumalasta käytetään hyvin inhimillisiä pääasiassa miehisyyteen liitettyjä nimityksiä kuten
Isä, Pyhä Isä, Herra, mutta joissakin kohdissa myös äidillisiä ja naisellisia
nimityksiä. Jumalaa verrataan esimerkiksi karhuemoon (Hoos 13:8) sekä lastaan
lohduttavaan äitiin (Jes. 66:13). Koska kristillisessä traditiossa Jumala on
aina ymmärretty ruumiittomana transendenttina olentona, lienee selvää että nämä
termit, joita Jumalasta käytetään ovat vertauskuvia. Toisaalta rationaalisesti
ajateltuna on myös helppo ymmärtää, että jokin asia ei voi olla yhtä aikaa sekä isä, äiti, että karhuemo.
Nämä kaikki termit ovat vain sanoja, joita Raamatun kirjoittajat käyttävät
kuvaamaan Jumalan olemusta.
Myös me käytämme hyvin erilaisia sanoja puhuessamme Jumalasta.
Rukoilemme ja keskustelemme Jumalasta hyvin erilaisin termein ja ne
termit, joita me käytämme kuvaamaan Jumalaa kertovatkin ehkä enemmän meistä
itsestämme ja suhteestamme Jumalaan kuin Jumalasta itsestään. Ja sama pätee
varmasti myös Raamatun kirjoittajiin, jotka elivät hyvin patriarkaalisessa
kulttuurissa, jossa oli luontevampaa puhua Jumalasta miehenä. Tuo kulttuuri
ei pysty määräämään Jumalan todellista olemusta, mutta on jo vaikuttanut siihen
miten me puhumme Jumalasta ja käsitämme Jumalan. Samoin kuin jollekin Raamatun
kirjoittajalle on ollut luontevaa puhua Jumalasta Isänä voi jollekin olla
luontevampaa puhua hänestä Äitinä tai Vanhempana. Mikäköhän olisi esimerkiksi
koko elämänsä ihmiskaupan uhrina ja seksiorjana toimineen naisen käsitys
Jumalan sukupuolesta? Olisiko ihmiselle, joka ei ole eläessään kohdannut
miestä, joka kohtelee häntä rakastaen ja inhimillisesti, kovin helppoa ja luontevaa puhua Jumalasta
miehenä?
Palataan lopuksi vielä hetkeksi otsikon kysymykseen. Onko mahdollista, että Jumala on sittenkin tummaihoinen nainen? On ja ei. Vaikka Jumala onkin länsimaisessa kulttuurissamme totuttu kuvaamaan valkoihoisena vanhana miehenä, ei se ole yhtään sen uskottovampi tapa kuvata Jumalaa kuin Hänen kuvaaminen tummaihoisena naisena. Puheessamme, kuvailuisamme ja mielikuvissamme Jumala voi olla sekä tummaihoinen nainen että valkoihoinen mies tai mitä tahansa muuta. Hän on luonut molemmat omaksi kuvakseen, joten molemmat kuvaavat kyllä Jumalaa. Hän on sekä taivaallinen isä ja äiti ja ei kumpikaan. Sanat, joita me käytämme kuvaamaan Jumalaa onnistuvat nimittäin kertomaan aina korkeintaan osatotuuden siitä, mitä Jumala oikeasti on. Hän on jotain niin suurta, että sanamme eivät ikinä pysty kuvailemaan häntä kokonaisuudessaan. Jumala on kirjaimellisesti sanoinkuvaamaton.
Matias Uusisilta
Kirjoittaja on Tapiolan seurakunnan erityisnuorisotyönohjaaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti