Israelin palestiinalaisiin kohdistuva
rasistinen politiikka on ollut jälleen otsikoissa Ylen toimittaja Aishi Zidanin
jouduttua viime
viikolla etnisen profiloinnin kohteeksi yrittäessään
tehdä työtään. Palestiinalaisiin ja palestiinalaistaustaisiin kohdistuva syrjintä ei kuitenkaan ole mitenkään uutta Israelissa. Mielenkiintoista sen sijaan on se, miten helposti nuo syrjivät käytännöt ja Israelin muut ihmisoikeusrikkomukset lakaistaan
maton alle, kun kirkossa puhutaan Israelista.
Kristillinen sionismi saa vapaasti
kukoistaa Suomen luterilaisessa kirkossa. En ole ollut töissä yhdessäkään
seurakunnassa, jossa ei järjestettäisi Israel-iltoja ja olen useasti messussa
osallistunut esirukoukseen, jossa pappi erikseen rukoilee Israelin valtion
puolesta. Monet seurakunnat järjestävät myös matkoja Israeliin. Käsitykseni
mukaan noilla matkoilla harvoin mainitaan Israelin ihmisoikeusrikkomuksia tai
sotarikoksia. Myös palestiinalaisten kristittyjen olemassaolo unohtuu kovin
helposti.
Kristillisessä sionismissa on kyse
siitä, että Israelin valtion tukeminen kuuluu kristityn velvollisuuksiin.
Valitettavasti tämä tarkoittaa usein myös katseen kääntämistä pois Israelin
valtion rasistisesta politiikasta ja
sotarikoksista. Israel halutaan nähdä hyviksenä, ”Lähi-idän ainoana
demokratiana”, joka ei tee virheitä. Jopa Israelin pommittaessa gazalaisia lapsia ja sairaaloita, käännetään nuo sotarikokset Hamasin tai
palestiinalaisten syyksi ja Israel nähdään valtiona, joka vain toteuttaa
oikeuttaan puolustaa itseään.
Israelin tukemisessa tai Israelin puolesta
rukoilemisessa ei ole mitään väärää, kuten ei ole minkään muunkaan valtion
puolesta rukoilemisessa. Israelin siunaaminen ei kuitenkaan tarkoita, että
valtion rikoksia ja vääryyksiä tulisi siunata. Päinvastoin kristittyjen
profeetallinen tehtävä on huomauttaa noista vääryyksistä ja tehdä kaikkensa,
jotta ne saataisiin päättymään. Israelin sotarikosten tuominen päivänvaloon ja
palestiinalaisten puolesta puhuminen ei tarkoita Israelin olemassaolon
kieltämistä, tai Hamasin puolelle asettumista, samalla tavoin kuin Suomen
valtion politiikan kritisoiminen ei tarkoita epäisänmaallisuutta. Vanhan
testamentin profeetat kritisoivat hyvin kovasanaisesti Israelin kuninkaita,
jotka sortivat köyhiä ja vähäosaisia. He tekivät tämän, koska he välittävät
Israelin kansasta ja haluavat sen muuttaman toimintatapojaan. Samalla tavalla
kuin Israelin toimintaa nykyäänkin kritisoivat juutalaiset ja juutalaisjärjestöt.
Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei
ole vastustaa Israelin valtiota tai juutalaisia. Tämän kirjoituksen
tarkoituksena on herätellä Suomen luterilaista kirkkoa muuttamaan sitä tapaa,
jolla kirkossa puhutaan Israelista. Tätä toivovat myös Palestiinan kristityt,
jotka ovat Kairos Palestine -dokumentissa
julkaisseet avunpyyntönsä maailman kirkoille, jotka perinteisesti ovat nähneet
vain Israelin näkökulman konfliktiin. Maailman suurin ekumeeninen toimielin,
Kirkkojen maailmanneuvosto, on kuullut tuon avunhuudon ja puhuu kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien
toteutumisen puolesta, tunnustaen Israelin sotarikokset ja laittoman
miehityksen palestiinalaisille aiheuttaman kärsimyksen. Myös Suomen
luterilainen kirkko kuuluu Kirkkojen maailmanneuvostoon, mutta sen kanta
Israelin toteuttamiin vääryyksiin tuntuu olevan paljon epäselvempi kuin
KMN:llä.
Vuonna 2009 julkaistu etelä-afrikkalainen tutkimus pyrki selvittämään, toteuttaako Israel miehittämällään
länsirannalla apartheidin tunnusmerkit täyttävää politiikkaa. Etelä-afrikkalaisista, yhdysvaltalaisista, brittiläisistä ja israelilaisista tutkijoista koostuneen tutkimusryhmän puolitoista vuotta kestäneen tutkimuksen mukaan Israelin toteuttama
politiikka on verrattavissa Etelä-Afrikassa tapahtuneeseen rotusortoon.
Kuka tahansa länsirannalle matkustava voi itse käydä katsomassa israelilaisille
ja palestiinalaisille erikseen rakennettuja bussipysäkkejä ja valtateitä sekä
alueita, jotka ovat sallittuja vain juutalaisille ja todeta, että Etelä-Afrikan ja Yhdysvaltojen historiassa tutuksi tulleet apartheid-käytännöt ovat totisinta totta vielä tämän päivän Israelissa. Kansainvälinen kristillinen
kirkko oli vahvasti mukana murtamassa Etelä-Afrikan apartheidia, mutta monelta osin tukee Israelin valtiota, joka toteuttaa täysin samanlaista
politiikkaa. Israelin syrjivän politiikan ja sotarikosten myöntäminen ei ole antisemitismiä tai Israelin vastustamista. Sen pitäisi olla oikeudenmukaisuuteen ja jokaisen luodun ihmisen ihmisarvoon uskovalle kirkolle itsestäänselvyys.
Matias Uusisilta
Kirjoittaja
opiskelee uskontojen suhdetta rauhaan ja konflikteihin Uppsalan yliopistossa
Ps. Israel on ollut viime aikoina
otsikoissa johtuen myös valtion tavasta vangita alaikäisiä palestiinalaisia.
Yksi näistä lapsista on 16-vuotias Ahed Tamini, jonka vangitseminen on saanut
myös paljon medianäkyvyyttä. Mikäli haluat painostaa Israelia vapauttamaan
Taminin, sekä muut lapsivangit, voit allekirjoittaa Amnestyn vetoomuksen
täällä:
https://www.amnesty.fi/vetoomukset/israel-palestiinalaisnuori-ahed-tamimi-vapautettava/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti