Opiskelen seksuaalikasvattajaksi. Alkuvuodesta kurssilla
pohdimme ulossulkevaa ja moninaisuuden sisällyttävää puhetta erilaisten
tehtävien muodossa. Yhtenä tehtävänä oli laatia tarkoituksella mahdollisimman
normittava ja ulossulkeva puheenvuoro. Normittava ja ulossulkeva puhe kulkevat
usein käsi kädessä. Käytän itsekin näitä termejä limittäin, lomittain ja
ristiin. Jos huomaat raastavan epäkohdan tavassa, jolla käytän näitä termejä,
pyydän että kerrot asiasta kommenttikentässä. Dialogi on aina tervetullutta.
Ulossulkevalla puheella tarkoitetaan puhetta, joka sulkee
sanomansa ulkopuolelle ihmisiä heidän seksuaalisen suuntautumisensa,
sukupuolen, sukupuolettomuuden tai muun ominaisuuden vuoksi. Ulossulkevassa
puheessa käytetään sanoja, joihin voi samaistua vain osa ihmisistä, yleensä
enemmistö. Monenlaiset vähemmistöt jäävät usein tämän puheen ulkopuolelle tai
heitä koskeva puheenosio on jo itsessään etäinen ja ulkoistava. Tässä
kirjoituksessa keskityn seksuaalivähemmistöjä ja sukupuolivähemmistöjä
ulkoistavaan puheeseen.
Normittavalla puheella tarkoitetaan puhetta, joka ei anna
tilaa muulle kuin tavanomaisimmalle elämäntarinalle. Normittava puhe nimensä
mukaisesti tunkee kaikki ihmiset vallitsevien normien sisälle. Kärjistettynä
siis oletetaan, että kaikki puhetta kuuntelevat tai kirjoitusta lukevat ovat
cis-sukupuolisia* heteroita, jotka kuuluvat lapsiperheeseen ja joilla on
punainen tupa ja perunamaa. Tai oletetaan että ainakin he haluavat kaikkea
tätä. Normeista poikkeavia tarinoita ei ole olemassa tässä tilassa, ja näin
normittava puhe sulkee ulkopuolelle vähemmistöt. Vaihtoehtoisesti normeista
poikkeavat tarinat ovat paheksuttuja. Normittavuus koskee myös sukupuolirooleja
ja ”oikeita tapoja” ilmaista sukupuoltaan.
Normittava ja ulossulkeva puhe sulkee ulkopuolelle
esimerkiksi homot ajatuksella, että ”homoja on olemassa, mutta kukaan täällä
olevista ei ole homo” tai ”ne homot ovat tuolla jossain”. Tällä tavalla luodaan
näkymätön muuri ”meidän (normaalien)” ja ”niiden (poikkeavien)” välille. Eihän
kukaan noin sano, tai tuolla tavalla julmasti jaa ihmisiä normaaleihin ja
poikkeaviin, eihän? Toivottavasti ei. Silti jaottelemme ihmisiä "meihin" ja "niihin" rivien välissä ja
vielä hyvin usein.
Normittava ja ulossulkeva puhe on erittäin yleistä juuri sen
takia, että sitä käytetään huomaamatta. Joskus huomaamme jälkeenpäin, että tuli
käytettyä erittäin heteronormatiivista puhetta, vaikka ajatus oli hyvä. Hyvä
esimerkki tästä on erään puhujan lausahdus seksuaalikasvatuksen luennolla:
”On hyvä opettaa seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta jo pienestä pitäen, sillä aina on myös niitä, jotka kokevat olevansa esimerkiksi homoseksuaaleja…”Tarkoitus oli hyvä, mutta samalla hän tuli sulkeneeksi homoseksuaalit ulos koko luentosalista.
Palatakseni tehtävänantoon jonka saimme kurssilla. Eräs
opiskelija kertoi etsineensä ulossulkevaa puheenvuoroaan varten inspiraatiota
netistä. Häntä suretti se, miten helposti inspiraatiota löytyi. Kysyimme, mistä
hän haki mallia normittavaan puheeseen. Hän kertoi, että seurakuntien sivuilta
sitä löytyi helposti ja nopeasti. Varsinkin rippikoulusuunnitelmat ovat erinomaisen
heteronormatiivisia. Tunsin vihlaisun sisälläni. Onko meidän kirkkomme tosiaan
sellainen, joka sulkee ihmisiä ulkopuolelleen pelkästään sanoilla.
Viime viikolla avattiin kysely sateenkaarikansan kokemuksista kirkosta ja seurakunnasta. Kyselyn tarkoituksena on kartoittaa sateenkaarikansan kokemuksia kirkosta ja
seurakunnasta ja niihin liittyvistä turvallisuuden tai turvattomuuden
kokemuksista. Kyselyyn toivotaan vastauksia, vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon
tai vaikka olisi aktiivisesti seurakunnan toiminnassa mukana. Vastata saa
anonyymisti.
Toivon sydämestäni, että ihmiset vastaavat kyselyyn
rehellisesti ja itse ainakin odotan innolla kyselyn tuloksia. Lisäksi tietenkin
odotan, että kyselyn tulokset otetaan valtakunnallisesti huomioon seurakuntien
toiminnassa. Toivon, että jokainen seurakunta, seurakuntalaiset sekä
seurakunnan johto, ottavat kyselyn tulokset tosissaan. Jos seurakunta aikoo
toteuttaa tehtäväänsä ja sisällyttää kaikki ihmiset evankeliumin ääreen, on nyt
aika tehdä töitä moninaisuuden huomioon ottamiseksi.
Loppuun lisään vielä pätkän keskustelusta, jonka kävin erään
seurakunnan kirkkoherran kanssa.
”Oletko kuullut Feministinen kirkko- nimisestä yhteisöstä?”
”Olen kuullut. Olen melko ristiriitaisella kannalla asian suhteen. Mielestäni ei ole tarvetta Feministisen kirkon kaltaiselle yhteisölle, koska tasa-arvon ja vähemmistöjen puolustamisen pitäisi sisältyä oletusarvona kirkon sanomaan ja seurakuntien toimintaan.”
Minä olen sitä mieltä, että työsarkaa on vielä. ”Pitäisi
sisältyä” ei tarkoita, että todellisuudessa moninaisuus luontevasti
huomioitaisiin kirkossamme.
Normit eivät ole syntyneet itsestään. Me olemme luoneet
normit. Hyvä uutinen on, että me voimme myös osaltamme purkaa normeja. Vastuu
on sinulla. Kiinnitä huomiota sanoihin, joita käytät. Kouluta itseäsi
sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta. Sisällytä
moninaisuus. Tiedosta, että olettamuksien
pohjalta puhuminen ja toimiminen satuttaa. Sen sijaan, että koulutat
itseäsi Wikipedialla tai googlettamalla, suosittelen tutustumaan kirjoihin Kaunis ihminen – Sukupuolisuuden ja seksuaalisuuden kohtaaminen seurakunnissa (2017) ja Näkymätön sukupuoli - ei-binäärisiä ihmisiä (2018). Ajantasainen ja asiallinen tieto on kaikkien oikeus.
Kaakinen
Kirjoittaja työskentelee evankelis-luterilaisen seurakunnan varhaiskasvatuksessa ja opiskelee Sexpo-säätiön seksuaalikasvatuskoulutuksessa.
Kirjoittaja työskentelee evankelis-luterilaisen seurakunnan varhaiskasvatuksessa ja opiskelee Sexpo-säätiön seksuaalikasvatuskoulutuksessa.
*cis-sukupuolinen: Sanaa cis käytetään kuvaamaan sitä, että henkilön sukupuoli-identiteetti
ja sukupuolen ilmaisu ovat hänelle syntymässä määritellyn sukupuolen ja siihen
kulttuurissa yleensä liitettyjen odotusten mukaiset. Suurin osa ihmisistä on
cissukupuolisia. Cis on vastakohta sanalle trans; sanat ovat alkuaan latinasta,
jossa niillä on merkitys ‘tällä puolen’ ja ‘toisella puolen’. Cismies on
syntymässä määritelty mieheksi. Cisnainen on syntymässä määritelty naiseksi. Lähde:
Setan sateenkaarisanasto Katso myös: Transtukipiste/hlbtiq-sanasto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti