”Mitä
maailmantilanteen, joka on täynnä ristiriitoja ja kiistoja, pitäisi merkitä
maailmanlaajuiselle kirkolle ja kirkollisille järjestöille? Pitäisikö meidän
vähentää uhrien lukumäärää olemalla läsnä hätätilanteissa suojelemassa ja auttamassa?
Pitäisikö meidän tarjota toivon kipinä julistamalla Jumalan rakkautta maailman
kurjille? Vai pitäisikö meidän puhua pontevasti sortoa vastaan ja antaa ääni
äänettömille?” (Alava 2008, 252.)
Mikä on kirkon rooli yhteiskunnassa? Suomalaisessa keskustelussa
kirkkoa kritisoidaan jatkuvasti siitä, että se on joko liian poliittinen tai ei
tarpeeksi poliittinen. Arkkipiispa Kari Mäkisen kannanotot
seksuaalivähemmistöjen sekä turvapaikanhakijoiden oikeuksista ovat herättäneet
sekä inhoa että ihailua, ja vaikuttaa kovasti siltä, että kovin monet
kristityiksi itsensä mieltävät eivät ole lainkaan varmoja siitä miten kirkon
tulisi toimia yhteiskunnassa. Pitäisikö sen olla täysin erillään politiikasta
ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, vai olla vahvana äänenä vaatimassa
yhteiskunnallista muutosta?
Aion tässä blogikirjoituksessa ottaa vahvan kannanoton
kirkkojen ja kristittyjen yhteiskunnallisen vaikuttamisen puolesta. Aion
puolustaa ajatusta kristityistä aktivisteina, jotka eivät auta kärsiviä vain antamalla
taloudellista, tai psykososiaalista tukea, vaan aktiivisesti ajavat kärsimystä
tuottavien rakenteiden alasajoa. Perustelen kantaani kristillisten kirkkojen ja
järjestöjen näkemyksillä ja kirkkohistorialla käyttäen apunani toissa vuonna Suomen Lähetysseuralle tekemääni opinnäytetyötä ”Kristityt ihmisoikeuksien puolesta”.
Ihmisoikeudet kirkon
sanoman keskiössä
Blogikirjoitukseni alussa oleva Suomen Lähetysseuran Uskoa
Teoiksi –teoksesta irroittamani sitaatti kiteyttää mielestäni melko
onnistuneesti kysymyksen kristillisten kirkkojen ja järjestöjen asemasta maailmassa
ihmisoikeusrikkomusten ja sorron keskellä. Jos me kristittyinä näemme
ympärillämme sortoa aiheuttavia rakenteita, tuleeko meidän antaa niiden
rakenteiden olla ja vain auttaa niiden uhreja, vai muuttaa noita rakenteita,
jotta enempää uhreja ei tulisi?
Ekumeeninen liike on toiminut uraauurtavana sortaviin
rakenteisiin puuttujana jo YK:n ihmisoikeusjulistuksen hyväksymisvuodesta 1948
asti ja osoittanut kristityillä olevan kirkkokuntaan katsomatta yhteinen tehtävä
oikeudenmukaisemman maailman edistämiseksi. Kolmannen maailman äänien
vahvistuttua YK:n yleiskokouksissa 1960-luvulla, rasismin, kolonialismin ja
halpatyövoiman hyväksikäytön vastustaminen nousivat ekumeenisen Kirkkojen
maailmanneuvoston työn keskiöön. (Heikka 2014. 37.) Kristillisillä kirkoilla on
siis ollut aktiivinen rooli ihmisoikeuksien puolesta taistelussa jo YK:n
ihmisoikeusjulistuksen alkuajoista lähtien. Kuitenkin jakamattoman ihmisarvon
puolustamisella kirkossa on vielä paljon pidempi historia.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen osana juutalaiskristillistä
perinnettä kumpuaa jo Vanhan Testamentin ajoilta profeetoista, jotka
kovasanaisesti kritisoivat Israelin kuninkaita näiden epäinhimillisestä politiikasta,
joka hyödytti vain rikasta yläluokkaa. Jeesus taas osoitti ihmisarvon olevan jakamaton, viettämällä aikaa
niiden ihmisten parissa, jotka sen ajan yhteiskunnassa olivat hylkiöitä,
saastaisia ja arvottomia. Myös myöhäisemmästä lähetyshistoriasta
löytyy suuri määrä esimerkkejä siitä, miten lähetystyöntekijät ovat
puolustaneet heikkoja ja taistelleet maahan painettujen puolesta. Tunnettuina
esimerkkeinä mm. David Livingstonen taistelu orjuutta vastaan Afrikassa,
William Careyn ponnistelut leskien polttamisen lopettamiseksi Intiassa,
laaja-alaiset pyrkimykset naisten aseman parantamiseen ja paikallisten
kirjakielten luomiseen sekä kaikki muu taistelu ihmisarvoisen elämän puolesta.
(Ahonen 2005, 14–15).
Ihmisoikeuksien
teologiaa
Luterilaisessa teologiassa ihmisen loukkaamaton ihmisarvo
perustuu siihen, että hän on Jumalan omaksi kuvakseen luoma, Imago Dei. Toisaalta ihminen nähdään
myös syntiin langenneena ja siksi kykenevänä käyttämään omia ihmisoikeuksiaan
myös toisen ihmisen vahingoittamiseen. Tämän takia kristittyjen suhteesta
ihmisoikeuksiin puhuttaessa pitää muistaa myös kristillisen teologian tapa
korostaa oikeuksien sijaan ihmisen velvollisuuksia lähimmäisiään kohtaan. YK:n
ihmisoikeussopimuksissa näkökulma on useimmiten yksilökeskeinen siinä missä
luterilainen näkökulma taas on yhteisöllinen. Kristillisen käsityksen mukaan
ihminen on vastuussa paitsi itsestään, myös lähimmäisistään ja koko yhteisöstä.
Koska kristillinen etiikka on aina altruistista eli ensisijaisesti muita kuin
ihmistä itseään hyödyttävää, ovat ihmisoikeudet välttämätöntä asettaa
kristillisessä etiikassa vuorovaikutukseen vastuun kanssa. (Heikka 2014.
65–66.)
Ihmisoikeuksien voidaan siis nähdä liittyvän vahvasti
kristinuskon ytimeen, luomisoppiin sekä oppiin ihmisen velvollisuuksista tämän
läheisiin. Kuitenkaan käytännössä ihmisoikeudet eivät ole kristinuskossa
toteutuneet uskonnon historian aikana aina kovin hyvin, ja monista hyvistä
esimerkeistä huolimatta kristinuskon ja kristillisen lähetyksen historiasta
löytyy myös lukemattomia esimerkkejä, joissa ihmisoikeudet ja kaikkien ihmisten
jakamaton ihmisarvo eivät ole toteutuneet. Kristillinen lähetys onkin joutunut
ajan kuluessa tarkastelemaan näkemyksiään ja paneutumaan syvemmin
ihmisoikeuksien problematiikkaan. Kirkot ja niiden lähetykset ovat olleet oman
aikansa lapsia niin, että ajan ihanteet ja arvot ovat heijastuneet tavalla tai
toisella niiden elämään. Länsimaisen kulttuurin kristinuskoon liittävä
kulttuuri-imperialismi on vain yksi esimerkki tästä. (Ahonen 2005. 15–16.)
Kirkko
yhteiskunnallisena vaikuttajana
Myös feminismissä on kyse ihmisen jakamattoman ihmisarvon
tunnustamisesta ja työskentelemisestä sellaisen yhteiskunnan eteen, jossa tuo
ihmisarvo toteutuisi konkreettisesti. Tällä hetkellä tuo ei toteudu, vaikka
monet yhteiskunnat ovatkin hyvin edistyksellisiä tasa-arvon näkökulmasta
katsottuna. Maailma ei ole valmis. Ei edes ihmisoikeuksien kärkimaana tunnettu
Suomemme.
Parin viikon päästä voimaan astuva tasa-arvoinen
avioliittolaki on askel oikeaan suuntaan, mutta paljon on vielä tehtävää.
Suomen translaki, joka vaatii sterilisaatiota sukupuolen juridiseksi
vahvistamiseksi, on epäinhimillinen ja vanhanaikainen. Rasismi ja seksismi ovat
edelleen vahvasti sisällä yhteiskuntamme rakenteissa. Nämä rakenteet
aiheuttavat epätasa-arvon lisäksi myös muita välittömiä seurauksia ja
pahoinvointia. Eikö kirkon tehtävä olisi työskennellä näitä rakenteita vastaan?
Voimmeko väittää rakastavamme läheistämme ja samalla hyväksyä ne rakenteet,
jotka vievät häneltä ihmisarvon? Eikö lähimmäisen rakastaminen tarkoita
semmoisen yhteiskunnan luomista, jossa tuo lähimmäinen saa olla juuri oma
itsensä ja tuntea itsensä arvokkaaksi juuri omanlaisenaan? Jumalan kuvana.
Toisaalta kirkko ei voi yhteiskunnallisena vaikuttajana
myöskään puhua sorrettujen ihmisten päälle. Aidosti feministinen kirkko tekisi
yhteiskunnallista vaikuttamista, antamalla äänen niille, joilta se on
riistetty. Me emme voi edes hyvää tarkoittaen ajaa vähemmistöjen ja sorrettujen
asemaa antamatta heidän itse osallistua siihen.
Minulle feministinen kirkko on haave, jonka eteen olen
valmis tekemään työtä. Vaikka kirkon sanoman keskiössä on ihmisen jakamaton
arvo Jumalan kuvana ja Jumalan rakkauden kohteena, on kirkko koko
olemassaolonsa ajan toiminut myös tuota sanomaa vastaan. Kirkko on sortanut
vähemmistöjä ja ottanut heidän äänensä. Feministisessä kirkossa nuo ihmiset
saisivat äänensä kuuluviin. Valkoisen heteromiehen hegemonia väistyisi ja
kirkon ääntä pääsisivät käyttämään myös he, joille sitä ei ole annettu. He,
joilla on tarve osoittaa niitä yhteiskunnan sortavia rakenteita meille, jotka
emme niitä aina näe. Feministinen kirkko ei puhuisi äänettömien äänellä, vaan
antaisi heille takaisin sen äänen, jonka kirkko on heiltä ryöstänyt.
Feministinen kirkko olisi aktivistien kirkko.
Matias Uusisilta
Kirjoittaja on Tapiolan seurakunnan
erityisnuorisotyönohjaaja
Lähteet:
Ahonen, Risto A; Pöntinen, Mari; Helminen
Mikko (toim.) 2015. Oikeus uskoon, toivoon ja rakkauteen – Ihmisoikeudet ja
kirkon mission. Pieksämäki: RT-Print OY
Alava, Henni 2008. Me kannamme seuraukset.
Teoksessa Liisa Hovila Helminen (toim.) Uskoa teoiksi 150 vuotta – Suomen
lähetysseura 1859-2009, Helsinki: Gummerus kirjapaino Oy.
Heikka Mikko 2014. Vapaina ja tasavertaisina
– Ihmisoikeudet uskontojen näkökulmasta. Helsinki: Kirjapaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti