Sympatiaan suhtaudutaan yleensä positiivisesti. Sympaattinen ihminen tulee iloiseksi toisen riemusta ja suree yhdessä hänen kanssaan. Sympatia ei kuitenkaan edellytä kykyä ymmärtää toisen näkökulmaa. Se ei siksi ole hyvä työkalu syrjivien rakenteiden purkamiseen.
Helsingin kaupungin
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio kirjoitti taannoin
sympatiasta mainion kolumnin Kirkko ja kaupunki –lehteen. Laitio perustelee
siinä, miksi sympatia toimii nuorten kanssa huonosti. (https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tama-ei-ole-1970-luku)
Nuoren murheisiin sympaattisesti
suhtautuva aikuinen yrittää luoda yhteyden vertaamalla nuoren kokemuksia omaan
nuoruuteensa. Nuorta aikuisen asenne ei lohduta. Hänen näkökulmastaan aikuinen
puhuu vain itsestään eikä ymmärrä nuoren tunteita.
Nuorten ja aikuisten
välisen vuorovaikutuksen logiikka pätee kaikkien muidenkin ihmisten kohdalla.
Sympatia on riittämätön väline toisen kokemuksen syvälliseen ymmärtämiseen,
koska se perustuu vertailuun. Sympatisoija tarkoittaa hyvää mutta peilaa tilannetta
oman napansa kautta.
Henkilö, jonka kirkko
suostuu vihkimään (esimerkiksi monet heterot) saattaa tuntea itsensä
surulliseksi siitä, ettei kirkko vihi avioliittoon samaa sukupuolta olevia
pareja. Hän kuvittelee, miten kamalalta tuntuisi, jos hän itse ei saisi
kirkolta tasavertaista tunnustusta liitolleen. Hän ei kuitenkaan tiedä, miltä
vihkioikeuden epääminen oikeasti tuntuu niistä, joita se koskettaa.
Sympatia pitää yllä valta-asetelmaa
Esimerkin henkilö voi
kanavoida tunnekuohunsa toimintaan ja allekirjoittaa nettiadressin, jossa
vaaditaan kirkkoa muuttamaan avioliittokäsitystään. Sympatia saattaa siis
toimia muutoksen liikkeellepanevana voimana, mutta se ei riitä silloin, kun yhteisöstä
yritetään rakentaa aidosti tasa-arvoista.
Valta-asemassa olevien syrjityille
osoittama sympatia on nimittäin ylhäältä alas suuntautuvaa hyväntekeväisyyttä.
Syrjittyyn samastuva yrittää osoittaa tukeaan sanomalla “Tiedän miltä sinusta
tuntuu,” ja pitää samalla kiinni vallastaan määritellä toisen tunteman kivun laatu
ja syvyys. Pahimmillaan sympatia mitätöi ja sulkee syrjityn suun.
Empatia mahdollistaa tasavertaisen
vuorovaikutuksen
Rakenteellisen syrjinnän
purkamiseksi ei siis ole tarkoituksenmukaista yrittää samastua kokemukseen,
joka on kaukana omista etuoikeuksita. Tärkeää on sitä vastoin oivaltaa, että toisen
tuntemuksia ei tarvitse jakaa voidakseen omalla toiminnallaan edistää
tasavertaista kohtelua.
Valta-asemassa olevien on
tavoiteltava empaattista suhtautumista eli pyrittävä vilpittömästi ymmärtämään,
mistä toisen kokemuksessa on kyse. Ymmärtäminen onnistuu parhaiten
kuuntelemalla kärsivällisesti ja tunnustamalla oma kyvyttömyys selittää toista
ihmistä.
Empatia on paljon
vaativampaa kuin sympatia, koska se edellyttää kunnioitusta toisen ihmisen
erillisyyttä kohtaan ja kykyä katsoa asioita hänen näkökulmastaan. Empatia on
kuitenkin tavoittelemisen arvoista. Aidosti tasa-arvoisia yhteisöjä voidaan
rakentaa vain niin, että jokaisella on mahdollisuus tulla kuulluksi ja ymmärretyksi.
Katariina Väisänen
Kirjoittaja tekee
työkseen kirkkojen yhteistä ihmisoikeustyötä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti