”Keskustellaan asiasta niin kuin järkevät aikuiset.” ”Miten tästä tuli yhtäkkiä
näin henkilökohtaista?” ”Tämä keskustelu ei mene eteenpäin ennen kuin
rauhoitut.”
Kun tarkastelemme näitä arkipäiväisiä ilmauksia feministisestä
näkökulmasta, niiden harmiton kuori alkaa murentua. Tone policing, jonka voisi kääntää suomeksi sävyn kontrolloinniksi, pyrkii siivoamaan syrjintää koskevista keskusteluista syrjityn ilmaisemia tunteita ja henkilökohtaisuutta, koska toinen osapuoli kokee ne häiritsevinä. Valitettavasti emme kuitenkaan
elä maailmassa, jossa kaikki keskustelijat olisivat samalla viivalla syrjinnän suhteen.
Sukupuolen, seksuaalisuuden, yhteiskuntaluokan, vammaisuuden tai etnisen
taustan kaltaiset tekijät ovat saattaneet keskustelijoita eriarvoisiin
asemiin jo ennen kun keskustelu on päässyt käyntiin. Sävyn kontrollointi on
tämän tosiasian kieltämistä. Kun etuoikeutetussa asemassa oleva pyytää toista
rauhoittumaan tämän kertoessa kokemuksistaan syrjinnästä tai reagoidessaan
keskustelussa tapahtuvaan syrjintään, hän valitsee pitää kiinni omista
etuoikeuksistaan. Feministit ovat nimittäin huomauttaneet, että sävyn
kontrollointi näyttäisi kohdistuvan ennen kaikkea sorrettuihin ryhmiin. Jos me
kristityt olemme yhtä mieltä siitä että heikoimpia on puolustettava, meidän
tulisi ottaa sävyn kontrolloinnin ongelmallisuus tosissamme.
On etuoikeus etäännyttää itsensä raivon tai surun tunteista, kun
keskustellaan syrjinnästä. Harmonia on taattu heille, joiden oikeudet eivät ole
uhattuina. Cis-hetero kyllä pääsee kirkossa naimisiin ja tulee kirkon arjessa mutkattomasti kohdelluksi, vaikka keskustelu seksuaali- ja
sukupuolivähemmistöjen oikeuksista kuinka myrskyäisi. Cis-heterolle annetaan
kirkollisessa keskustelussa lupa vaatia harmonista lähimmäisenrakkautta niiltä,
joiden identiteetit ovat jatkuvasti riepoteltuna. Lisäksi hän saa huomauttaa
siitä, että näiden vähemmistöjen oikeuksista keskusteleminen vie energiaa
”tärkeämmiltä asioilta”, kuten diakonian toteuttamiselta. Vaan ajatella, että köyhyysloukussa
elävä saattaa olla samanaikaisesti homo tai transihminen! Miksi sorretut ryhmät
laitetaan usein tappelemaan keskenään huomiosta ja puhetilasta, joista
leijonanosan vievät etuoikeuksien hallussapitäjät?
Väitän, että on sekä
feministisestä että kristillisestä näkökulmasta ongelmallista pitää minkään
vähemmistön näkökulmaa ”normaalielämää” haittaavana taakkana tai rasitteena.
Kaikista köyhimpien ja akuuteimmin oikeutta janoavien tulisi olla niin
kirkossamme kuin yhteiskunnassamme etusijalla. Vieläpä siten, että he saisivat
puhua omasta puolestaan ja määritellä itseään koskevien keskustelujen ehdot
itse.
Juuri se, että keskustelu vähemmistöjen oikeuksista koetaan häiritsevänä,
paljastaa ettei tasa-arvo ole vielä valmis. Sävyn kontrollointi on keino
vältellä omista etuoikeuksista seuraavaa epämukavuuden tunnetta. Kuitenkin
vasta epämukavuuden rehellinen kohtaaminen voi viedä kohti aitoa
yhdenvertaisuutta. Syrjittyjen tulee saada ilmaista kaikenkirjavia tunteitaan
ja säilyä hyväksyttyinä keskustelukumppaneina. Tunne ja järki mahtuvat niin
samaan ihmiseen kuin keskusteluun eivätkä sulje toisiaan pois. Rehelliset keskustelut
syrjinnästä voivat herättää etuoikeutetuissa ymmärryksen väistyä sivummalle,
kun taas toiset syrjityt voivat rohkaistua kuullessaan etteivät he ole
kokemustensa kanssa yksin.
Toisaalta omia etuoikeuksiaan ei ole tarpeen
vetäytyä häpeämään, vaan niitä voi käyttää ilmaisemaan omastaan luopuvaa
lähimmäisenrakkautta. Etuoikeutettu voi yksinkertaisimmillaan ilmaista
syrjitylle, että tämän tunteet ovat oikeutettuja ja toiset kestävät ottaa
niitä vastaan. Lisäksi hän voi kunnioittavasti kysyä ja kuunnella, millaista
tukea toinen tarvitsee taistelussaan.
Minä en kristittynä feministinä kaipaa enää yhtään enempää sellaista "kirkollista ykseyttä", joka ohittaa ihmisten eriarvoisuuden. En
halua sellaista kirkkoa, jossa sorrettujen kokema vääryys vaiennetaan, jotta
etuoikeutetut saisivat olla rauhassa. Rauhanomainen yhteiselo Kristuksessa on ehdottoman
kaunis ja tärkeä tavoite. Matkalla sinne tarvitaan kuitenkin huutavia ääniä erämaassa.
Tiia Orpana
Kirjoittaja on TK, sekä uskonnon- ja konfliktintutkimuksen
maisteriopiskelija.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti