Väkivallattomuus lienee yksi Jeesuksen tunnetuimmista
opeista. Vaikka Jeesus veikin pasifisminsa melko äärimmäisyyksiin, on
väkivallan vastustaminen yleisesti länsimaalaiseen demokratiaan kuuluva normi.
Väkivallan vastustamisen retoriikka on viime aikoina ilmennyt esimerkiksi
poliitikkojen puheissa heidän tuomitessaan "ääriliikkeiden väkivallan". Mutta
mitä on väkivalta? Kun poliitikot puhuvat ääriliikkeiden väkivallasta, he
tarkoittavat suoraa henkilöön tai omaisuuteen kohdistuvaa väkivaltaa. Ääriliikkeiden
väkivallasta puhuminen on helppo tapa olla kiinnittämättä huomiota siihen rakenteelliseen väkivaltaan, jota usein
juuri noiden äänekkäimmin väkivallan tuomitsevien poliitikkojen toimet saavat
aikaan.
Rakenteellisen väkivallan käsite on norjalaisen sosiologi
Johan Galtungin peruja. Hän on yksi rauhan ja konfliktin tutkimuksen alullepanijoista sekä Oslon Rauhantutkimusinstituutin
perustaja. Rakenteellisen väkivallan käsite on teologisesta näkökulmasta
tarkasteltuna hyvin lähellä filippiiniläisen vapautuksen teologin Vitaliano
Gorospen ajatusta rakenteellisesta synnistä. Mutta palataan noihin
yhtäläisyyksiin myöhemmin ja keskitytään ensin pelkästään rakenteelliseen väkivaltaan.
Rakenteellinen väkivalta eroaa suorasta väkivallasta sen
peitellyn luonteen takia. Vähävaraisempaan yhteiskuntaluokkaan kohdistuvana
rakenteellisena väkivaltana voidaan pitää esimerkiksi niitä yhteiskunnan
ylläpitämiä rakenteet, joissa köyhällä on huomattavasti suurempi riski sairastua
syöpään, sydänsairauksiin ja masennukseen. Yhteiskunnan rakenteissa ilmenevä
seksismi ja rasismi voidaan myös määritellä rakenteelliseksi väkivallaksi.
Yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna rakenteellinen
väkivalta on erittäin tuhoisaa. Se luo epävakautta ja pahimmassa tapauksessa
alistettua ihmisryhmää kohtaan kohdistettu rakenteellinen väkivalta synnyttää
myös suoraa väkivaltaa. Tämän tunnustaminen auttaa ymmärtämään niitä
tilanteita, joissa yhteiskunnan syrjimä ryhmä ajautuu väkivaltaiseen kapinaan
hallitsevaa eliittiä vastaan. Länsimaalaisena ihmisenä on helppo tuomita
esimerkiksi palestiinalaiskapinallisten toteuttama väkivalta, ja olla
huomioimatta sitä rakenteellista (ja tässä tapauksessa myös suoraa) väkivaltaa,
jota tuo ihmisryhmä on kokenut, ja joka on ajanut tietyt ryhmittymät käyttämään väkivaltaan.
Ironisesti rakenteellisesta väkivallasta johtuva suora
väkivalta sortajaa kohtaan antaa sortajalle legitimiteetin harjoittaa lisää
väkivaltaa – joko suoraa tai rakenteellista – sorrettua ryhmää kohtaan. Tästä
taas syntyy väkivallan kierre, jonka pysäyttäminen voi olla erittäin hankalaa.
On etuoikeutettujen valtaapitävien ryhmien tekopyhyyttä
nähdä ainoastaan rakenteellisesta väkivallasta kärsivien sorrettujen ryhmien
suora väkivalta väkivaltana – ja samalla kääntää katseensa pois siitä
rakenteellisesta väkivallasta, joka on ajanut nuo ryhmät käyttämään väkivaltaa.
Poliitikoille varsin ominaista on myös tapa keskittää puhe mielenosoituksissa
tapahtuneeseen väkivaltaan, eikä siihen rakenteelliseen väkivaltaan, jota nuo
mielenosoitukset vastustavat.
Rakenteellisen synnin käsite on lähellä rakenteellisen väkivallan käsitettä, sillä se määrittelee synniksi sellaiset rakenteet, jotka sortavat ihmisoikeuksia ja estävät ihmisen vapauksia, kannustavat ahneuteen ja itsekkyyteen tai mahdollistavat ihmisiä olemaan näkemästä omaa osuuttaan ja vastuutaan maailman vääryyksistä. Yhtäläisyyden näkeminen ei ole vaikeaa. Samalla on hyvä tiedostaa, että rakenteellista syntiä tapahtuu jatkuvasti ja kaikkialla. Maailma ei ole valmis.
Mitä kirkon ja kristittyjen sitten pitäisi ajatella
rakenteellisesta synnistä tai rakenteellisesta väkivallasta? Jeesus vietti eläessään aikaansa ihmisten
kanssa, jotka kärsivät rakenteellisesta väkivallasta. Hän kohtasi vähävaraisia,
sairaita, prostituoituja ja naisia, jotka yhteiskunta oli sulkenut
ulkopuolelleen ja kohteli heitä tasavertaisenaan ottaen heidät avosylin mukaan
yhteisöön. Toiminnallaan hän taisteli ruohonjuuritasolla rakenteellista
väkivaltaa vastaan. Vanhan Testamentin profeetat kuten Aamos taas julistivat
tuomiota oman aikansa päättäjille, jotka eivät välittäneet yhteiskunnan
vähävaraisimmista ja huonovointisista.
Jeesuksen esimerkki näyttää meille, että kristillinen väkivallattomuus ja lähimmäisen rakastaminen voivat
vastata rakenteellisen väkivallan haasteeseen. Toisin kuin usein saatetaan
luulla, Jeesuksen opetukset väkivallattomuudesta ja toisen posken
kääntämisestä, eivät ole koskaan tarkoittaneet tahdotonta alistumista, vaan
aktiivista vastarintaa - väkivallatonta
sellaista. Niillä, jotka meidän maailmassa pitävät valtaa on hallussaan
sellaiset väkivaltakoneistot, että niitä vastaan taisteleminen väkivallalla
olisi tuhoon tuomittu yritys. Sen sijaan väkivallatonta vastarintaan vastaan tuolla
valtaeliitillä ei ole keinoja puolustautua. Se on paitsi moraalisesti ylevämpi
tapa toimia, myös tehokasta. Jeesuksen esimerkkiä seuraten, väkivallaton vastarinta
yhteiskunnan rakenteellista syntiä ja väkivaltaa vastaan on kristittyjen ja kirkon
velvollisuus.
Matias Uusisilta
Kirjoittaja opiskelee uskontojen suhdetta rauhaan ja konflikteihin Uppsalan yliopistossa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti