Maria Magdaleena
Suomen ensi-ilta pe 23.3.2018
Piinaviikon kynnyksellä pääkaupunkiseudun
elokuvateattereissa sai ensi-iltansa sai Garth
Davisin ohjaama elokuva, joka nostaa esiin ehkä Raamatun kiehtovimman
naishahmon, Maria Magdaleenan. Havahduin Magdalan Mariaan vuosi sitten
pääsiäisenä, kun sain käsiini Cynthia
Bourgeaultin kirjan The
Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity.
Jeesuksen lähipiiriin kuulunut nainen, jonka muistan peruskoulun uskonnontunneilta
lähinnä prostituoituna, josta Jeesus ajoi pois seitsemän pahaa henkeä,
esitellään kirjassa yllätyksekseni Jeesuksen uskottuna opetuslapsena, ystävänä
ja tukijana, jonka huono maine osoittautuu ensisijaisesti kirkonmiesten
tarkoituksenmukaiseksi luomukseksi. Samoilla linjoilla on myös Maria Magdaleena
-elokuva.
Elokuva on
kokemuksena vaikuttava. Se on kerronnaltaan vähäeleinen, mutta täynnä sanomaa,
joka jättää jäljen. Elokuvan päähenkilö on naimakauppoja pakeneva Magdalan Maria,
joka liittyy perheensä vastustuksesta huolimatta Jeesuksen opetuslapsiin ja
jättää siihenastisen elämän taakseen. Marian näkökulman kautta elokuva tuo
esiin alistettujen naisten maailman – todellisuuden, jossa nainen on kehdosta
hautaan miehen omaisuutta.
Ruusuista ei ole
Magdalan Marian matkanteko opetuslastenkaan joukossa. Nainen, jolle Jeesus osoittaa
ystävyyttä ja kiintymystä, herättää luonnollisesti kateutta, vastustustakin.
Erityisesti Maria Magdaleenan ja Pietarin välinen suhde on kitkainen. Siinä missä
miesapostolien tavoitteena on Jumalan valtakunnan pystyttäminen poliittisin
keinoin, Marialle valtakunta on ihmisen sisäistä todellisuutta, mystistä
yhteyttä, tässä ja nyt.
Magdalan Marian
sanoma on selkeä: maailma muuttuu vain, kun me itse muutumme ja ymmärrämme,
että Jumalan valtakunta alkaa meistä itsestämme. Henkilökohtaisesti
vaikuttavimpana kuvastona koin kohtaukset, joissa Maria virittäytyy kärsivän lähimmäisen
kanssa sellaiseen henkiseen yhteyteen, joka kannattelee läsnäolollaan toisen
ihmisen kärsimystä ja tuskaa. Elokuvan alussa Maria auttaa pelokasta nuorta
naista synnyttämään. Toisessa kohtauksessa Maria ja Pietari löytävät tuhotun
kylän, jonka kuvasto on kuin tuhoamisleirien raunioista. Pietari haluaa jatkaa
matkaa, mutta Maria kieltäytyy lähtemästä kuolemaa tekevän äidin luota. Pietari
nostaa äidin viereltä lapsen syliinsä, mutta lapsi menehtyy. Marian kyky
kohdata inhimillinen kärsimys, asettua sen äärelle, tukea ja kulkea mukana, on
jotain muuta kuin poliittisesta kapinasta unelmoivien miesapostolien voima,
joka lopulta tuhoaa myös rakastetun Mestarin maanpäällisen elämän. Eikä Maria
Magdaleena hylkää Jeesusta silloinkaan, kun muut hylkäävät.
Elokuvaa tuskin kannattaa mennä katsomaan minään suurena, elokuvaakerrontaa uudistavana teoksena. Sitä on Suomen ulkopuolella arvosteltu hitaasta kerronnasta ja on totta, ettei kyseessä ole mikään erotiikkaa tihkuva tai Graalin maljan jalanjäljissä salaliittoteorioita punova toiminta-elokuva. Kristinuskon historiasta ja erityisesti feministisestä kristinuskon tulkinnasta kiinnostuneille uskallan elokuvaa kuitenkin suositella. Plussaa myös siitä, että tässä elokuvassa myös kristinuskon pääpahis Juudas (jota esittää valovoimainen ranskalaisnäyttelijä Tahar Rahim) saa ymmärrystä osakseen.
Tiina Kristoffersson
Musiikkiteatterin
toiminnanjohtaja
Elokuvan trailerin voit katsoa täältä: https://www.youtube.com/watch?v=mCDZtx-eRDs&feature=youtu.be
Elokuvan trailerin voit katsoa täältä: https://www.youtube.com/watch?v=mCDZtx-eRDs&feature=youtu.be
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti